Stor suksess med infoskjermer for Lofoten kulturhus

På lofoten Kulturhus har markedsavdelingen hatt stor nytte av sine nyinstallerte informasjonsskjermer. Automatiserte prosesser og skreddersydd publisering får skryt av markedsansvarlig.

Markedsansvarlig Atle Jensen ved Lofoten Kulturhus, forteller at det på utsiden av kulturhusets saler befinner seg en stor foajé.

atle-jensen-lofoten-kulturhus– Denne foajeen er det perfekt stedet å ha informasjonsskjermer. Disse skjermene i foajeen er veldig arbeidsbesparende for oss, og det har vært viktig fra starten, forklarer Jensen. – Vi bare klikker på et punkt i publiseringsverktøyet, så er det på infoskjermene med en gang. Vi har også fått skreddersydd hva som går på skjermene våre i synkronisering med hva som står på nettsidene våre, sier markedssjefen. Dette er det Displaysystem.no som står for.

– Jeg har full kontroll på alt som går på infoskjermene våre i foajeen, fortløpende hele døgnet. Og i denne foajeen er det, i tillegg til våre gjester, også et stort hotell som får se hva som skjer hos oss. Det er til stor nytte for oss, og hjelper turistene med å få med seg arrangementene våre, stråler Jensen.

Brukes aktivt

Markedsansvarlig Jensen forklarer at de etterlengtede informasjonsskjermene gir en rekke forskjellige muligheter. – Vi kan kommunisere direkte til de som bruker kulturhuset. For eksempel kan vi legge elementer direkte fra nettartiklene våre og ut på skjermene. Vi kan ha digitale posters, både stillestående og bevegelige sådan, forteller markedsansvarlig Atle Jensen. Samme infoskjerm-feed for kulturhuset og kommende kino gjenbrukes også på infoskjermer i Vågan kommunes Servicetorg og på Svolvær skole.

– I tillegg pleier vi å ha en nyhetsfeed, en såkalt RSS-feed. I forbindelse med disse feedene kan vi ha værinformasjon oppe også. Akkurat dét er ganske nyttig her i nord, hvor folk er veldig opptatt av værforholdene, sier Jensen.

– Alt i alt er vi veldig fornøyde med dette systemet. Har vi behov for å gi beskjeder til dem som er innom, kan vi bare legge det rett ut på infoskjermene, og vi kan ha nedtellinger til spesielle arrangementer. Dette er blitt noe vi bruker veldig aktivt, avslutter en fornøyd markedsansvarlig Atle Jensen.

 

Artikkelen er skrevet av Espen Borge. Først utgitt i Fremtidens handel som
bilag i Finansavisen 22.6. 2015.

Foto: Lofoten kulturhus